Kekurangan Berat Badan Di Kalangan Kanak-kanak

Berat Badan Ideal Untuk Kanak-kanak

~ Berat bayi normal sewaktu lahir ialah 2.5 kilogram ke atas. Jika kurang dari berat ini, bermakna bayi mengalami kekurangan berat. Kenaikan berat tubuh bayi yang normal dan sihat dilihat dalam tempoh ini:

  • ~ kenaikan berat normal : 150 - 250gram seminggu -> pada usia 1- 3 bulan
  • ~ kenaikan berat normal : 350 - 450gram sebulan -> pada usia 4- 6 bulan
  • ~ kenaikan berat normal : 250 - 350gram sebulan -> pada usia 10- 12 bulan

Antara 1 hingga 6 bulan, pertambahan berat badan bayi biasanya berlaku dengan cepat. Apabila masuk usia 6 bulan ke atas, pertambahannya akan mula perlahan. Salah satu faktornya keran abayi sudah mulai aktif bergerak. Berhati-hati jika bayi berusia lingkunagan 4bulan hanya mengalami pertambahan berat badan kurang dari 200gram seminggu, itu bermakna bayi mungkin menghadapi masalah kurang makan.

Adakah dengan memberikan susu formula dapat menaikkan berat badan bayi?
Bayi susu ibu dan susu formula membesar pada kadar yang berbeza. Pada tahun 1992, Dr. Katherine Dewey, University of California di Davis menjalankan satu kajian yang membandingkan corak pertumbuhan bayi susu ibu dan bayi susu formula. Dikenali sebagai kajian Darling. keputusan ini menunjukkan::

  • Bayi susu ibu dan susu formula berkembang pada kadar yang sama dalam beberapa bulan pertama.
  • Antara empat dan enam bulan, bayi yang diberikan susu formula cenderung untuk mendapatkan berat badan yang lebih cepat. 
  • Selepas tempoh enam bulan pertama, bayi yang diberikan susu ibu cenderung untuk menjadi lebih mantap berbanding bayi yang diberikan susu formula. 

Berat tambahan di dalam bayi yang diberikan susu formula adalah kerana takungan air yang berlebihan dan komposisi lemak badan yang berbeza. Penyelidik Darling mencadangkan agar carta pertumbuhan yang berbeza antara bayi susu ibu dan susu formula.

Masalah kekurangan berat badan dalam kalangan bayi berusia 6bulan @ setahun keatas tidak boleh dipandang ringan. Ini kerana berat badan yang sepatutnya menunjukkan anak tidak mendapat khasiat secukupnya. Keadaan ini akan mempengaruhi perkembangan dan tumbesarannya.

Ibu-ibu boleh mengukur sendiri tahap perkembangan berat badan anak-anak samada pada paras normal, diabetes @ kekurangan zat melalui carta berat badan bayi yang disertakan bersama kad rawatan anak2 (jika membuat pemeriksaan di klinik2 kerajaan, jika di klinik swasta, saya tidak pasti)
Carta Berat Badan Kanak-kanak
contoh carta berat badan kanak2. gambar ihsan google

Makanan lembut boleh diberikan seawal usi enam bulan. seperti bubur nasi yang dikisar bersama isi ayam, dan sayuran. Pelbagai makan juga sayuran bagi memastikan anak mendapat kesemua nutrien yang diperlukan.

Ini kerana sejenis makanan hanya menyediakan sejenis nutrien yang diperlukan sahaja. Maka jika hanya satu pilihan diambil, hanya satu jenis nutrien diperolehi. Vitamin2 & mineral ini amat penting untuk tumbesaran anak-anak. Vitamin C membantu meningkatkan penyerapan zat besi dan kalsium disamping meningkatkan sistem pertahanan badan. Jadi dalam hal ini, kalsium daripada susu penting bagi kesihatan tulang yang secara tidak langsung membantu tumbesaran zat.

Zat besi pula penting bagi pembinaan sel darah, pengangkutan oksigen, penghasilan tenaga dan pertahanan sistem badan. Bagi menambah berat badan, jumlah tenaga atau kalori yang diambil perlu ditingkatkan. Contohnya, ikan digoreng terlebih dahulu sebelum isinya dicampurkan dengan bubur nasi.

Sedikit lemak atau minyak yang diberikan melalui masakan tidaklah memudaratkan asalkan dalam kuantiti yang sedikit dan terkawal. Roti putih disapu dengan marjerin lembut antara menu pilihan lain.

Jika anak tidak pasti adalah anak anda mendaptkan nutrien secukupnya dalam menu seharian mereka, anda boleh mencampurakan sesudu kecil (sukatan mengikut umur anak-anak) multivitamin MealShakes ke dalam makanan atau minuman mereka. Meal Shakes Shaklee menyediakan hidangan lengkap dan asid amino serta nutrisinya mudah diserap untuk kegunaan seharian. Diperbuat daripada bahan-bahan semulajadi - buah-buahan, sayur-sayuran, kacang soya, lactalbumin (sejenis susu) dan lain-lain.
Lactalbumin adalah bahan yang terbaik dan mengandungi organisma protein yang sangat berkualiti dan mudah diserap ke dalam sistem tubuh dari peringkat bayi hingga ke orang dewasa. Ia mengandungi pelbagai nutrisi seperti immunoglobulin, lactoferrin, bacteriolysin dan sebagainya.

Antara Manfaat MealShakes:

  • ~Nutrisi lengkap -> menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan zat yang diperlukan tubuh.
  • ~Kaya dengan protein -> membantu pembinaan sel-sel kulit, kuku, rambut, organ, darah
  • ~Membantu tumbesaran -> mengandungi asid folik, kalsium, biotin, magnesium untuk pembentukan tulang & sel-sel untuk proses membesar
  • ~Anti-Oksida -> mengandungi vitamin A, C, E, zink dan selenium
  • ~Detoksifikasi -> kaya dengan serat larut untuk membantu membuang sisa buangan dari usus ~ sesuai untuk anak yang mengalami sembelit
  • ~Mencantikkan kulit -> mengandungi vitamin B yang lengkap untuk mebina sel-sel darah merah, sekaligus memberikan kompleksi kulit yang lebih cantik.
  • ~Rasa yang lazat
  • ~Tidak mengandungi pewarna dan gula tiruan.


Ikuti pengalaman ibu-ibu yang telah memberikan simanja mereka Mealshake DISINI.

Ibu-ibu juga boleh membeli sendiri MealShakes & pihak Shaklee akan menghantar terus ke muka pintu anda. klik pada ikon dibawah.


September 2014, sempena Promosi MealShakes Beli 3 PERCUMA 1 canister, anda boleh hubungi saya untuk dapatkan 4 canister MealShakes ini pada harga istimewa!!


TAWARAN ISTIMEWA!! FREE LIFETIME MEMBERSHIP JIKA ANDA MEMBELI 2 BOTOL VIVIX @ 3 KOTAK COLLAGEN POWDERHUBUNGI SAYA

INGIN MENDAPATKAN SUPPLEMEN2 LAIN YANG SESUAI UNTUK ANDA DAN KELUARGA? @

INGIN MENJANA INCOME 4-5 ANGKA SEBULAN HANYA DENGAN DUDUK DI RUMAH?

HUBUNGI SAYA UNTUK KETERANGAN LANJUT::
SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR
ID: 915474
NIZA
SMS/WHATS APP: 013 - 584 9326
COD: LANGKAWI


FREE CONSULTATION
BEST PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE !!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...