Petunjuk Protein dalam Air Kencing ketika Hamil

Tentu ibu hamil perasan tentang pentingnya pemeriksaan air kencing dalam setiap kali lawatan pemeriksaan antenatal di klinik. Tahukah anda tentang kepentingan pemeriksaan air kencing tersebut?

Doktor atau jururawat akan menggunakan kayu celup untuk mengesan protein dalam sampel air kencing ibu hamil. Kehadiran protein dalam air kencing memberikan maklumat penting tentang bagaimana buah pinggang ibu hamil berfungsi.

Kandungan protein yang rendah bermakna buah pinggang ibu sedang bekerja lebih keras daripada sebelum mengandung. Kemungkinan badan ibu hamil juga sedang melawan jangkitan kecil. Bagaimanapun doktor perlu menghantar sampel air kencing tersebut ke makmal bagi dianalisa untuk mengetahui sama ada kemungkinan ibu ada sebarang jangkitan pundi kencing atau tidak.

Sekiranya dalam pemeriksaan seterusnya, air kencing ibu masih ada protein dan kandungannya pula meningkat, ini menunjukkan kemungkinan ibu hamil sedang mengalami praeklampsia, iaitu sejenis komplikasi dalam kehamilan yang boleh menjejaskan ibu dan bayi dalam kandungan.

Pemeriksaan seterusnya akan cuba mengenal pasti sebarang tanda lain seperti peningkatan tekanan darah, kandungan protein yang semakin teruk dan berlaku pembengkakan pada kaki, tangan dan muka yang mana ia jelas membuktikan ibu mengalami praeklampsia.

Simptom-simptom lain yang mungkin boleh dialami oleh ibu hamil sebagai petunjuk dia mengalami praeklampsia adalah sakit kepala, masalah penglihatan kabur dan terdapat kilauan cahaya di hadapan mata, sakit yang teruk pada bahagian bawah rusuk dan muntah.

Jika mengalami simptom tersebut, segera berjumpa doktor untuk pemeriksaan dan rawatan lanjut.

sumber : Majalah Pa&Ma 

Nutrisi dan Supplemen

Beberapa supplemen dapat membantu mencegah pre-eklampsia TETAPI tidak membantu setelah anda memiliki kondisi tersebut. Jika anda menunjukkan tanda2 mengalami pre-eklampsia, maka supplemen ini hanya mampu mengurangi gejala2nya.

Kalsium (2000mg sehari) ~ jika anda mempunyai paras kalsium yang rendah atau berisiko untuk tekanan darah tinggi, beberapa kajian menunjukkan 2000mg kalsium sehari dapat menurunkan risiko terkena per-eklampsia.

Vitamin D ~ Beberapa kajian menunjukkan bahawa kadar rendah vitamin D akan meningkatkan risiko seorang wanita hamil untuk pre-eklampsia. Satu kajian menunjukkan dengan mengambil vitamin D boleh mengurangkan risiko pre-eklampsia. Dalam pada itu, pengambilan asid lemak Omega—3 juga membantu.

Magnesium terbukti membantu mengurangkan risiko mendapat pre-eklampsia menurut satu kajian.

Asid Folik dan Vitamin B6 dapat membantu mencegah gejala pada wanita yang mempunyai sejarah pre-eklampsia dan paras homocysteine yang tinggi.

Vitamin C (1000mg sehari) dan Vitamin E (400IU sehari) dapat membantu mengurangkan risiko pre-eklampsia. Selain ianya dalah menguatkan sistem daya tahan tubuh, ia juga merupakan agen antioksidan. Untuk wanita hamil, Vitamin C lebih digalakkan berbanding Vitamin E.

Coenzyme Q10 (200mg sehari) ~ dalam satu kajian terhadap wanita berisiko tinggi menghadapai pre-eklampsia, mereka mengambil CoQ10 didapati kurang berisiko untuk mengalami pre-eklampsia dibandingkan dengan mereka yang tidak mengambil CoQ10


Supplemen-supplemen ini boleh didapati daripada produk Shaklee. 

OsteMatrix mengandungi Kalsium, Magnesium dan Vitamin D
Mengandungi Asid Folik dan kesemua vitamin B termasuk B6

2biji melengkapkan 1000mg Vitamin C yang diperlukan
CoQHealth = Coenzyme Q10 + Vitamin E + Ekstrak Teh Hijau

INGIN DAPATKAN VITAMIN2 INI UNTUK MENGAWAL PRE-EKLAMPSIA ANDA? @

INGIN MENDAPATKAN SUPPLEMEN LAIN YANG SESUAI UNTUK ANDA DAN KELUARGA?

INGIN MENJANA INCOME 4-5 ANGKA SEBULAN HANYA DENGAN DUDUK DI RUMAH?

HUBUNGI SAYA UNTUK KETERANGAN LANJUT::
SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR
ID: 915474
NIZA
SMS/WHATS APP: 013 - 584 9326
COD: LANGKAWI


FREE CONSULTATION
BEST PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE !!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...